“Wat YoungSparks heel goed doet is dat zij niet alleen zelf goed werk leveren, maar óns ook echt in beweging krijgen. Ze zijn daadkrachtig, houden het overzicht en nemen ons bij de hand. Dat helpt ons enorm.”
Over Xafax
Het Alkmaarse bedrijf Xafax is al ruim 40 jaar actief als ontwikkelaar van betaalsystemen. Oorspronkelijk richtte Xafax zich met name op betaald printen in het onderwijs. Tegenwoordig hebben zij hun platform zo ontwikkeld dat daar diverse verkooppunten zoals kassa’s en vendingmachines aangesloten op kunnen worden en deze uitermate geschikt is als loyaliteitsplatform. Interessant voor horeca- en sportverenigingen, omdat je er allemaal rechten in kwijt kan. Daarnaast is Xafax als ICT-dienstverlener actief in het MKB, in het onderwijs als aanbieder van audiovisuele oplossingen en in de bibliothekenbranche als partner op het gebied van de publieke omgeving.
Om deze uitgebreide en vrij complexe dienstverlening op een begrijpelijke en effectieve manier te communiceren is Xafax de samenwerking aangegaan met YoungSparks. Roland Vet, commercieel directeur bij Xafax, en Pauline Terkoolt, Teamleider sales support bij Xafax, vertellen hier meer over.
Totstandkoming samenwerking
“Wij zijn met YoungSparks begonnen in november 2022, dus we zijn bijna een jaar klant. Daarvoor hebben we de marketing altijd in eigen beheer gehad. Dat is al die tijd wel een ondergeschoven kindje of in ieder geval een moeilijk invulbare positie geweest. Soms waren wij niet tevreden, soms ging er iemand weg. Dan moesten we steeds opnieuw beginnen. Toen zijn we gaan kijken naar hoe we dat probleem op konden lossen. Een van de oprichters van YoungSparks is ‘toevallig’ een hele goede bekende van ons en is ook nog eens heel goed bekend met onze business, dus zodoende zijn we gaan samenwerken.”
Professionalisering van de marketing
“Onze marketingafdeling bestond uit één of twee personen en werd er een beetje bijgedaan. Dan merk je dat je gewoon niet de resultaten behaalt die je zou kunnen halen. Dat hebben we geprobeerd te professionaliseren door daar echt toegewijde mensen op te zetten, maar het lukte ons niet om dat stabiel voor elkaar te krijgen. Xafax maakt natuurlijk eigen oplossingen en dat is best wel ingewikkelde materie waar je in moet zitten. Dat duurt gewoon een tijdje en als er dan iemand vertrok o.i.d. moesten we weer opnieuw beginnen. Dat wilden we niet meer.
Wij merkten dat we wel wisten welke richting we op wilden en wat we wilden verbeteren op marketinggebied, maar we hadden niet de handen en voeten om dat tot uiting te brengen. Voornamelijk met betrekking tot het maken van content, de website bijhouden, zichtbaar zijn en posts maken. Dat is waar YoungSparks ons nu bij helpt.”
De impact van YoungSparks
“De opdracht die wij hebben voor YoungSparks wordt gewoon heel goed uitgevoerd. Klantverhalen, social media campagnes, webteksten, huisstijl ontwikkelen, productfolders, dat soort dingen. Toen we de marketing nog in eigen beheer hadden waren we daar ook wel mee bezig, maar kwam het er nooit helemaal van. Nu worden marketingactiviteiten en ideeën ook echt realiseerbaar en krijgen we dingen voor elkaar. Daarnaast hebben zij ons enorm geholpen in het duidelijk neerzetten van onze propositie, wat voor ons ook heel belangrijk is met betrekking tot de communicatie naar onze (potentiële) klanten.”
Meer zichtbaarheid en resultaat
“Wat het ons oplevert is dat we nu écht laten zien wat wij doen. Klantverhalen vinden wij daar bijvoorbeeld heel belangrijk in en die komen nu met regelmaat terug. Daar komen natuurlijk niet direct twintig klanten uit bij wijze van spreken, maar op het gebied van zichtbaarheid zien we daar echt resultaat van. De klantverhalen worden heel goed bekeken en we krijgen daar van zowel collega’s als klanten een hoop positieve reacties op.”
Een fijne samenwerking
“Dat bevalt hartstikke goed. Met Kay van YoungSparks zijn de lijntjes erg kort en als ik een vraag heb kan ik hem altijd bereiken. Wanneer je een samenwerking aangaat heb je vrijwel altijd een opstartfase nodig. Dat zit hem in het o.a. analyseren van de website en socials en het bepalen van de doelen. Die aanlooptijd was bij YoungSparks een stuk korter dan wat we gewend zijn, omdat zij de nodige kennis al in huis hadden. Dat was voor ons heel prettig.”
“Doordat we maandelijks overleg hebben kunnen we onze doelstellingen bovendien goed bewaken. Het nauwe contact tussen Kay en Pauline werkt daarin heel goed. Ze houden elkaar scherp en dat is prettig. Het wordt ook steeds duidelijker hoe wij als Xafax dingen willen verwoorden en YoungSparks speelt daar erg goed op in. We begrijpen elkaar 100% en dat is heel lekker.”
Uniek concept
“Wat YoungSparks heel goed doet is dat zij niet alleen zelf goed werk leveren, maar óns ook echt in beweging krijgen. Ze zijn daadkrachtig, houden het overzicht en nemen ons bij de hand. Dat helpt ons enorm.
Daarnaast heeft YoungSparks natuurlijk een vrij uniek concept. Dat is ook een fijn gegeven. Omdat zij werken met veel jonge mensen zorgt dat voor vernieuwende ideeën en technologieën. Daar vertrouw ik op. Heel veel verfrissing dus en dat is wel heel onderscheidend. Het feit dat YoungSparks een junior en een senior tarief hanteert maakt het bovendien behapbaar.”
Samenwerking in de toekomst
“We krijgen steeds meer vaart in het opleveren van stukken en content. YoungSparks kent ons verhaal en begrijpt ook steeds beter waar de behoeftes en kansen liggen. Dus ik denk dat we op dezelfde voet verder gaan, want dat past perfect. Ik verwacht dat de resultaten daarom ook steeds beter zullen worden. Continueren dus en nog meer opleveren waar we ‘wauw’ van kunnen zeggen.”