3 min. lezen
De Europese Unie introduceert komend jaar de Digital Service Act voor social media platformen. Deze bevat regels omtrent het verspreiden van nepnieuws, algoritmes en de online veiligheid van internetgebruikers. Dit is wat er verandert voor jou.
Wat is de Digital Service Act?
De Digital Service Act (DSA) is een nieuwe wetgeving van de Europese Unie. De wet wordt komend jaar van kracht en moet er voor zorgen dat de online veiligheid van internetgebruikers verbetert. De DSA zorgt er o.a. voor dat platforms zélf verantwoordelijk zijn voor wat er op hun kanaal te zien is. Verschuilen achter het kijk- en scrollgedrag van gebruikers is er dus niet langer bij.
Voor wie?
De strengste regels gelden voor platforms met meer dan 45 miljoen Europese gebruikers. Daaronder vallen onder meer Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, LinkedIn. Snapchat en X (voorheen Twitter). De wet geldt ook voor de zoekmachines Bing en Google Search.
Wat verandert er voor gebruikers?
De DSA verplicht platforms heldere procedures te hebben voor het behandelen van klachten van gebruikers en het handhaven van de regels en de wet. De huidige regels omtrent het voorkomen van desinformatie en kinderbescherming worden op dit moment niet goed (genoeg) gehandhaafd door platforms. Met de DSA komen er nieuwere (juridische) middelen om die handhaving af te dwingen.
Betere online bescherming
Daarnaast legt de DSA online platforms een zorgplicht op om bepaalde publieke belangen te waarborgen. Dit heeft met name betrekking op de bescherming van publieke gezondheid, kinderen en verkiezingen. Platforms worden verplicht om onderzoek te doen naar inhoud die bijvoorbeeld aanspoort tot zelfbeschadiging en daar tegen op te treden.
Welke maatregelen er precies genomen dienen te worden is nog niet besloten. Internetbedrijven zullen daarover in overleg moeten met de toezichthouders van de DSA.
Meer transparantie
Tot slot wordt het voor gebruikers makkelijker om aanstootgevende of kwetsende berichten, beelden of opmerkingen te rapporteren en moeten internetplatforms meer openheid geven over hoe alles gemodeerd wordt. Wanneer bijvoorbeeld een bericht van een gebruiker door het platform verwijderd wordt, moet het bedrijf de gebruiker uitleg geven over waarom het dat precies gedaan heeft.
Geen Algortime meer voor jouw tijdlijn
Internetplatformen zullen je door de nieuwe regelgeving dus beter moeten beschermen tegen misbruik en desinformatie. Wat je daarvan waarschijnlijk nog het meeste gaat merken, is dat je tijdlijn(en) op sociale media er anders uit gaan zien. Zo heeft Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, bijvoorbeeld al aangekondigd dat zij gebruikers in Europa een chronologische tijdlijn zullen gaan aanbieden, zonder algoritme.
Ook ByteDance, het bedrijf achter TikTok, gaat veranderingen doorvoeren in Europa. Gebruikers krijgen op hun tijdlijn alleen nog maar populaire video’s uit de regio te zien, in plaats van video’s op basis van kijkgedrag uit het verleden. Of X, LinkedIn en YouTube ook vergelijkbare aanpassingen zullen doorvoeren naar aanleiding van de DSA is nog niet duidelijk.
De huidige tijdlijnen hoeven overigens niet helemaal te verdwijnen. Maar gebruikers moeten wel de op zijn minst de optie hebben om het algoritme uit te zetten en dus alleen berichten van gebruikers te zien die zijn volgen.
Wat als een platform zich niet aan de Digital Services Act houdt?
Door de DSA dienen grote Tech bedrijven zich in Europa aan een hoop strenge(re) regels te houden. Wanneer zij dit niet doen of deze proberen te omzeilen kunnen zij een fixe boete verwachten. Deze boete bedraagt in principe tot 6% van de wereldwijde jaaromzet van het bedrijf.
Niet voor de poes dus, al is het nog maar de vraag of deze boetes hoog genoeg zijn om internetbedrijven ook echt tot handhaving van de DSA te dwingen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op online marketing en social media gebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Deel deze blog op social media
Hulp nodig?