3 min. lezen

De onlinemarketingwereld blijft zich ontwikkelen. Dit worden de trends in 2024.  

Meer personalisatie

Met personalisatie wordt het aanpassen van marketinginhoud en – ervaringen aan individuele klanten bedoeld. Het doel? Een meer persoonlijke aanpak. Op sommige markten is namelijk zoveel concurrentie, en dus ook ontzettend veel aanbod, dat klanten soms door de bomen het bos niet meer zien.

Personalisatie vergroot de betrokkenheid van de klant en zorgt ervoor dat die zich gezien voelt. Bovendien is het mogelijk om na toepassing van personalisatie het gebruikersgedrag te analyseren en hierop jouw aanbod aan te passen.

Inzet AI

AI-technologieën zijn in opmars en worden meer en meer gebruikt in de onlinemarketingwereld om content te creëren en interactie met de klant te onderhouden. Maar met AI kan je als online marketingbedrijf natuurlijk veel meer.

Zo kan AI trends en patronen identificeren door historische gegevens te analyseren. Dit kan gebruikt worden om toekomstig klantgedrag te voorspellen, waarop online marketingbureaus hun strategieën kunnen aanpassen. Daarnaast kunnen online marketingbureaus AI inzetten voor SEO-optimalisatie. Zo kan het zoekwoordanalyses uitvoeren, content suggereren en trends in zoekmachinealgoritmen begrijpen.  

Gezien het feit dat AI eigenlijk nog in de kinderschoenen staat, is te verwachten dat AI in 2024 voor nog veel meer marketingontwikkelingen zal zorgen. Je kan als marketingbureau dus maar beter op tijd aanhaken!

Human to human marketing 

Toch is het volgens velen niet helemaal gewenst dat AI de onlinemarketingwereld gaat domineren. Daarom is het ook goed om in 2024 ook in te zetten op human to human marketing. Dit is een marketingstrategie zich richt op menselijke relaties, waarbij de nadruk ligt op het begrijpen, betrekken en verbinden van individuen op een persoonlijk niveau. Alles wat AI niet kan dus! 

H2H-marketing kan zorgen voor meer klantbetrokkenheid bij je bedrijf en meer mond-tot-mondreclame. Bovendien kan het bijdragen aan het creëren van een merk dat niet alleen producten of diensten aanbiedt, maar ook een fijne samenwerking met de klant.   

Social listening  

Social media is de grootste bron van meningen en inzichten van consumenten. Met social listening, ook wel social monotoring genoemd, worden online gesprekken en meningen op sociale media gevolgd en geanalyseerd. Voor een specifiek bedrijf worden dan berichten, reacties en vermeldingen die relevant zijn voor dat bedrijf gemonitord. Dit maakt het voor bedrijven mogelijk strategische beslissingen te nemen op basis van de publieke opinie 

Groene marketing

Groene marketing richt zich op het aantrekken van klanten die waarde hechten aan milieuvriendelijkheid, en dat worden er steeds meer. Buiten de positieve effecten voor het milieu, kan een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt zich ook onderscheiden op de markt en het vertrouwen van de klant winnen.

Daarnaast kan het helpen bij het aantrekken van jong personeel, dat vaak waarde hecht aan duurzaamheid. Tot slot kan groene marketing voor samenwerking zorgen met non-profitorganisaties en overheden, waardoor bedrijven hun naamsbekendheid en impact vergroten.  

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op online marketing en social media gebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Deel deze blog op social media