3 min. lezen
Social media gebruik in 2023
Onlangs publiceerde Newcom het Nationale Social Media onderzoek 2023. De uitkomst zal je niet verbazen: Social Media blijft groeien en is onmisbaar als het gaat om online zichtbaarheid voor jouw bedrijf. Maar er zijn wat verschuivingen gaande. We zetten de belangrijkste feiten en cijfers voor je op een rijtje.
LinkedIn blijft met 5 miljoen gebruikers als enige sociale media platform stabiel ten opzichte van 2022. Vrijwel alle andere social media kanalen kennen een groei in gebruikersaantallen, maar er zijn twee uitzonderingen.
Facebook en Twitter dalen
Het aantal Facebook gebruikers daalde 5% van 10,3 miljoen in 2022 naar 9,9 miljoen gebruikers in 2023. Twitter verkeert in nog wat zwaarder weer. Het aantal twitteraars nam namelijk af van 3,5 miljoen naar 3,1 miljoen. Een daling van maar liefst 13%!
TikTok, Instagram en Snapchat in de lift
Waar de een daalt, stijgt de ander. En hoe! TikTok mocht er in een jaar tijd 1 miljoen gebruikers bijschrijven. Een stijging van 34%. Instagram doet het ook goed met een stijging van 18% naar een totaal van 7,8 miljoen gebruikers.
De meest opvallende stijger is misschien wel Snapchat. Waar het aantal gebruikers van het platform in 2021 nog met 2% afnam, kende Snapchat het afgelopen jaar een groei van 21%. Een flinke opsteker dus. En dat zien we ook terug in het dagelijks gebruik van de app:
Dagelijks social media gebruik
De platformen met de grootste groei in dagelijks gebruik zijn Instagram (+18%), TikTok (+54%) en Snapchat (+30%). Met bijna een miljoen dagelijkse gebruikers is BeReal de meest opvallende binnenkomer.
Social media gebruik naar leeftijd
Als we kijken naar het social media gebruik in verschillende leeftijdsgroepen zien we een bijzondere ontwikkeling. De grootste groei in het gebruik van social media zit hem namelijk in de oudere leeftijdsgroepen, zoals je TikTok en Instagram profiteren bijvoorbeeld sterk van een verhoogde populariteit onder 40-plussers. Onder jongeren tot 25 jaar daalt het dagelijkse social media gebruik juist een beetje, zoals je kan zien in de onderstaande afbeelding.
In die leeftijdsgroep wordt TikTok populairder en Instagram, minder populair. Tieners spenderen hun tijd vooral op TikTok, Snapchat en BeReal.
Instagram gebruik in 2023 en 2023
Gebruiksduur per leeftijdsgroep
Nog een opvallende trend is dat de tijd die mensen op social media besteden onder alle leeftijdsgroepen stijgt. In 2020 was de gemiddelde gebruiksduur nog zo’n 98 minuten per dag. In 2023 is dit aantal gestegen naar 114 minuten per dag.
Social media moet iets opleveren
De verschuiving van social media gebruikers richting TikTok, Instagram, BeReal en Snapchat is niet voor niets. De ruim 7.000 ondervraagden gaven namelijk aan dat deze platforms hen ‘wat oplevert’. In de meeste gevallen brengt het ze positiviteit.
Facebook en Twitter blijven daarom achter. Jongeren verlaten Facebook omdat ‘hun leeftijdsgenoten zich verplaatst hebben’. 55-plussers geven aan dat ‘zij geen vertrouwen meer hebben in de berichten op Facebook’. De meest voorkomende reden voor het verloop onder Twitter gebruikers was dat ‘ze een ander platform leuker vinden’.
Social media trends en cijfers
Social media strategie in 2023
Nu denk je vast ‘leuk hoor al die cijfers, maar hoe speel ik hier nu op in?’. Dat snappen wij maar al te goed. Wij helpen je daarom graag om jouw social media strategie naar een nieuw niveau te tillen. Samen zorgen we ervoor dat jij aansluit bij je doelgroep en voor hen relevant blijft. In 2023 en nog jaren daarna! Benieuwd? Neem direct contact op.
Deel deze blog op social media
Hulp nodig?